Woningontruiming kosten in 2025: een overzicht

Vergelijk gratis offertes en bespaar tot 40%!

Gratis – Vrijblijvend

Woningontruiming kosten

Benieuwd naar de verschillende woningontruiming kosten? De gemiddelde kosten verschillen per situatie, omdat ze heel erg afhankelijk zijn van het formaat van uw huis en de omvang van uw inboedel. Een normale woningontruiming kost gemiddeld €150,- tot €2.000,-. Wilt u graag een precieze prijsindicatie?

Start gratis offerteaanvraag!

Na uw aanvraag ontvangt u gratis offertes van ontruimingsbedrijven bij u in de regio. Kies zelf het ontruimingsbedrijf met het beste aanbod. Let hierbij niet alleen op de prijs, maar ook op de voorwaarden. Zit er geen geschikt bedrijf voor u tussen? Geen probleem. Uw aanvraag is volledig gratis en vrijblijvend, u zit dus nergens aan vast.

Op deze pagina geven we u een beeld van de gemiddelde kostprijs. Tot slot leest u de beste tips om te besparen op de totaalprijs!

Samenvatting van de prijzen van een woningontruiming

  • Een seniorenkamer ontruimen kost gemiddeld €150,- tot €350,-.
  • Een woning met 2 kamers ontruimen kost gemiddeld €150,- tot €550,-.
  • Een eengezinswoning ontruimen kost gemiddeld €600,- tot €1.500,-.
  • Bij een huis bezemschoon opleveren moet u rekening houden met €20,- per uur aan schoonmaakkosten.
  • Gemiddeld betaalt u €20,- tot €100,- per uur voor een ontruimingsbedrijf.

woningontruiming kosten

Wat kost een woning ontruimen?

De kosten van een woningontruiming beginnen vanaf €150,- tot €350,- bij een seniorenwoning. Hoe groter het huis, des te hoger de kosten. Bij een gemiddelde eengezinswoning betaalt u ongeveer €600,- tot €1.500,- voor de woningontruiming en gaat het om een huis met meer dan 3 slaapkamers dan kunt u rekening houden met prijzen vanaf €750,- tot €2.000,-

.

Daarnaast zijn er extra werkzaamheden die u kunt laten uitvoeren. Hiermee maakt u het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk. Schoonmaken kost gemiddeld €20- per uur. Heeft u extra schoonmakers nodig om het huis extra snel schoon te maken, dan betaalt u twee of meer ontruimers dit uurtarief.

Woningontruiming: kosten 2025

Type woningontruiming Gemiddelde woningontruiming kosten*
Ontruimen van een senioren kamer €150,- tot €350,-
Woning met 1 tot 2 kamers €150,- tot €550,-
Eengezinswoning €600,- tot €1.500,-
Grote woning met meer dan 3 slaapkamers €750,- tot €2.000,-
Onderdelen van woningontruiming
Voorrijkosten €0,25 – €0,50 per kilometer
Afvalstortkosten (afhankelijk van de hoeveelheid) €150,- tot €750,-
Schoonmaakkosten €20,- per uur
Vloerbedekking verwijderen €2,50,- per m²

* Let op: dit zijn gemiddelde kosten. Exacte prijs weten? Vraag dan gratis offertes aan.

Gemiddeld liggen de kosten voor een woningontruiming tussen de €150,- tot €2.000,-. Dit hangt heel erg af van de grootte van het huis. Een goedkope ontruiming vanaf €150,- is te regelen met twee ontruimers en een relatief kleine woning die makkelijk te bereiken is. Bij een full-service ontruiming heeft u de hulp van 4 ontruimers en laat u ook een grondige schoonmaak uitvoeren.

Woningontruiming van eengezinswoning

€600,- tot €1.500,-

(Kosten zijn gebaseerd op gemiddelde tarieven)

Goedkope ontruiming
Vanaf €600,-

Bestaande uit:
2 ontruimers
Voorrijkosten (44km)
Weinig afvalstortkosten
Zelf vloerbedekking verwijderen
Zelf woning schoonmaken

Full service ontruiming
Tot €1.500,-

Bestaande uit:
4 ontruimers
Voorrijkkosten (44km)
Veel afvalstortkosten
Vloerbedekking verwijderen
Grondige schoonmaak

Wat kost een woningontruiming per type woning?

De kosten van een woningontruiming zijn hoger of lager afhankelijk van het type woning. Factoren zoals de totale oppervlakte, maar ook de bereikbaarheid, spelen hierbij een grote rol. Een eengezinswoning laten ontruimen kan al vanaf €600,- en de kosten kunnen oplopen tot €1.500,-, terwijl het ontruimen van een vrijstaande woning gemiddeld €800,- tot €2.000,- kost.

In de onderstaande tabel vindt u de prijzen per type woning terug. Dit gaat wel om gemiddelde tarieven, die hoger of lager kunnen uitvallen afhankelijk van enkele factoren.

Woning ontruimen kosten per type woning 2025

Type woning Gemiddelde totaalprijs*
Eengezinswoning €600,- tot €1.500,-
Appartement €350,- tot €1.000,-
Hoekwoning €600,- tot €1.500
Twee onder één kap €750,- tot €2.000,-
Vrijstaande woning €800,- tot €2.000,-
Zorgkamer €150,- tot €350,-
Seniorenwoning €150,- tot €350,-
Galerijflat €800,- tot €1.400,-

* Let op: dit zijn gemiddelde prijzen die sterk kunnen verschillen per ontruimingsbedrijf. Wilt u de exacte prijzen ontdekken? Vergelijk gratis offertes!

Woning ontruimen: enkele prijsvoorbeelden

Benieuwd naar de kosten van een woningontruiming? Hieronder hebben we enkele prijsvoorbeelden. Zo krijgt u een duidelijke indicatie van hoe een prijs wordt opgebouwd.

Wat kost een woningontruiming na overlijden?

Na een overlijden wilt u de woning vaak zo snel mogelijk leeghalen, om zo extra hypotheek- of huurkosten te voorkomen. Bij een seniorenwoning moet het bovendien vaak al binnen een paar werkdagen gebeuren, omdat de volgende bewoner al klaarstaat.

Het ontruimen van een woning na een overlijden kost gemiddeld €150,- tot €350,- in het geval van een standaard seniorenwoning, eventueel bent u een spoedtoeslag kwijt. Deze verschilt per ontruimingsbedrijf, maar varieert van €20,- tot €100,- per uur.

Woningontruiming nodig en benieuwd naar de kosten?

Vraag snel gratis offertes aan en ontdek de prijzen!

Welke factoren beïnvloeden de prijs voor een woningontruiming?

De kosten voor het ontruimen van uw huis zijn heel erg afhankelijk van factoren zoals: de omvang van de inboedel, de bereikbaarheid en een eventuele spoedtoeslag. Voor een duidelijke prijsindicatie raden we u dus aan om offertes op maat aan te vragen: dit doet u gratis en zonder verplichtingen via ons offerteformulier!

Hieronder gaan we verder in op de verschillende factoren die de totaalprijs beïnvloeden.

kosten ontruimen

1. Type woning

Het type woning en de inhoud hiervan heeft een grote invloed op de kosten. Een gemiddelde woning met 1 tot 2 kamers kost ongeveer €150,- tot €550,- om te ontruimen, terwijl de prijzen van een eengezinswoning al snel oplopen van €600,- tot €1.500,-.

Het ontruimen van een kamer, zoals een seniorenkamer, is een stuk sneller en daarom ook goedkoper. Bovendien zijn er vaak minder ontruimers nodig voor een kleinere woning waardoor de arbeidskosten ook een stuk voordeliger zijn.

2. Bereikbaarheid

De bereikbaarheid van de woning heeft ook een grote invloed van de gemiddelde prijs. De kosten van de woningontruiming lopen op bij lastig bereikbare huizen. Bij een appartement zonder lift is het bijvoorbeeld vaak nodig om een verhuislift in te schakelen. De huur van de verhuislift is vaak niet bij de kostprijs inbegrepen.

Gaat het om een huis of appartement in een stadscentrum? Dan is er vaak een parkeervergunning nodig voor de verhuiswagen: ook deze is meestal niet bij de prijs inbegrepen.

 

3. Spoed of niet?

Na een overlijden moet een seniorenkamer heel snel ontruimd worden: vaak al binnen enkele dagen. Er is natuurlijk een wachtlijst, en de kamer moet snel klaargemaakt worden voor de volgende bewoner. Daarnaast kunnen we begrijpen dat u een huis zo snel mogelijk leeg wil hebben om onnodige huur of hypotheekkosten te voorkomen.

Bij een spoedontruiming betaalt u een spoedtoeslag. De hoogte hiervan verschilt per bedrijf, maar varieert tussen de €20,- tot €100,- per uur.

Wilt u meer informatie over een huis leeghalen na overlijden? Kijk dan op de huis leeghalen na overlijden pagina.

Type woningontruiming Gemiddelde woningontruiming kosten*
Ontruimen van een senioren kamer €150,- tot €350,- + €20,- tot €100,- per uur
Woning met 1 tot 2 kamers €150,- tot €550,- + €20,- tot €100,- per uur
Eengezinswoning €550,- tot €2.000,- + €20,- tot €100,- per uur
Grote woning met meer dan 3 slaapkamers €750,- tot €2.000,- + €20,- tot €100,- per uur

* Let op: dit zijn gemiddelde kosten.

Ontruimingsbedrijf inschakelen?

Vraag snel gratis offertes aan en ontdek de prijzen!

4. Omvang inboedel

Hoe groter de inboedel, des te hoger de kosten van uw woningontruiming. Dat komt onder meer omdat er een grotere vrachtwagen nodig is, de vuilstortkosten hoger liggen en er meer ontruimers nodig zijn om de klus te klaren.

Maar de omvang van de inboedel kan de prijs ook verlagen!

U kunt de inboedel namelijk laten opkopen. De waarde van de spullen wordt dan afgetrokken van de totale kosten.

5. Compensatieregeling

Het is dus mogelijk om uw inboedel te laten inkopen. Hierbij verrekenen de ontruimers de kosten voor de ontruiming met de waarde van de inboedel. Het is hierbij wel belangrijk dat er een duidelijke inventaris is en dat het gaat om spullen met enige waarde. Bekijk goed welke inboedel u zou kunnen laten overnemen door de woningontruimers. Door de inboedel te verkopen kunt u flink besparen op de kosten van de ontruiming en bespaart u zichzelf gedoe met het verkopen van spullen.

Wilt u meer informatie over boedelruiming? Klik dan hier.

6. Oplevering

Laat u het huis opleveren of doet u dit zelf? Natuurlijk is het een kleine moeite om met de kopers of verhuurder van de woning het huis door te lopen en de sleutels in te leveren. Maar we kunnen het ons voorstellen dat u hier geen tijd voor heeft als u fulltime werkt. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat het huis ver bij u vandaan is, en dat u geen zin heeft om heen en weer te rijden. In dat geval leveren de ontruimers het pand bezemschoon op bij de verhuurder.

7. Kosten voor extra woningontruiming diensten

U kunt het ontruimingsbedrijf ook inschakelen voor extra werkzaamheden, waardoor de kosten verder oplopen. Een voorbeeld is het verwijderen van vloeren: dit kost ongeveer €2,50 per m². Een vastgelijmde vloer verwijderen kost over het algemeen meer dan het verwijderen van losliggend tapijt. Wilt u het huis ook laten opleveren of is het huis erg smerig? Laat de ontruimers dan ook schoonmaken! Het schoonmaken van een vervuilde woning na het ontruimen gaat u ongeveer €20,- per uur kosten.

Bij een grote inboedel is de kans groot dat er ook een groot deel van de spullen naar de vuilstort gaat. De afvalstortkosten liggen tussen de €150,- tot €750,-, maar ze verschillen per gemeente. Ook hangen de afvalstortkosten af van de hoeveelheid puin en afval. Tot slot moet u rekening houden met de voorrijkosten. Kies altijd voor een bedrijf in uw eigen regio: dan zijn de voorrijkosten het laagst. U betaalt gemiddeld €0,25 tot €0,50 per kilometer.

Extra kosten bij woning ontruimen in 2025

Omschrijving Gemiddelde prijs*
Schoonmaken €20,- per uur
Verwijderen vloer €2,50 per m²
Afvalstortkosten €150,- tot €750,-
Voorrijkosten €0,25 tot €0,50 per km

* Let op: dit zijn gemiddelde kosten. Wilt u de exacte prijzen weten? Vraag dan gratis offertes aan!

Goedkoop woning ontruimen? Handige bespaartips!

Wilt u de kosten voor de ontruiming van uw woning zo laag mogelijk houden? Voer zelf het puin af en kies voor een bedrijf in de regio. Zo houdt u de voorrij- en afvoerkosten zo laag mogelijk.

Maar dat is niet het enige!

Zelf meehelpen is altijd een goede manier om tijd en geld te besparen. U bent sneller klaar en dat houdt de arbeidskosten laag.

Zo bespaart u op de kosten van het ontruimen van uw huis:

  • Help mee: zo bespaart u de vakmannen veel werk en houdt u de arbeidskosten laag.
  • Voer zelf het puin af naar de afvalstort.
  • Huis ontruimen in ruil voor inboedel: laat de inboedel opkopen, de waarde wordt van de kostprijs afgetrokken.
  • Kies voor een bedrijf in de regio en bespaar op de voorrijkosten.
  • Vergelijk gratis offertes en vergelijk ontruimingsbedrijven uit uw regio.

Wat kost het om zelf uw woning te ontruimen?

Het zelf ontruimen van een woning kan een goede optie zijn wanneer een ontruimingsdienst niet betaalbaar is. Houd echter wel rekening met het feit dat een woning zelf ontruimen veel tijd in beslag kan nemen. Daarbij moet u vaak ook extra mankracht regelen en vervoer voor het wegbrengen van de inboedel. Het regelen van mankracht kan via vrienden en familie, het huren van een grote bus kan echter al €50,- tot €200,- per dagdeel kosten. Hier komen ook nog benzinekosten bovenop. Voor puin en rotzooi zult u een eigen afvalcontainer moeten huren.

Afvalcontainer huren

Het huren van een afvalcontainer zorgt voor een soepel verloop van de woningontruiming. Het is niet in elk geval nodig, maar in huizen met veel afval en andere spullen die wegkunnen is het niet te missen. Met een afvalcontainer kunt u sneller door met het proces, waardoor u minder tijd bezig bent. Het huren van een afvalcontainer kost gemiddeld €550,- tot €1.200,-.

Opleveren woning

Na het leeghalen van de woning moet u deze vaak bezemschoon opleveren. Ook daarbij is een woningontruimingsbedrijf u graag van dienst. U heeft keuze uit verschillende mogelijkheden.

Zo kunt u ervoor kiezen om de ontruimers ook schoonmaakwerkzaamheden te laten doen. Denk bijvoorbeeld aan het reinigen van de badkamer of andere installaties. Ook kunt u de vloerbedekking door hen laten verwijderen, of gordijnrails.

Bij een huurwoning wordt door de verhuurder vaak een eindinspectie gedaan voordat u de sleutels inlevert. Ook daarbij kan een ontruimingsspecialist helpen. Hij doet deze inspectie voor u en levert ook de sleutels in. Eventuele borg ontvangt u dan van hem.

woningontruiming kosten vakman

Woningontruiming? Vergelijk gratis offertes!

Hulp nodig bij uw ontruiming en bent u benieuwd naar de ontruimingskosten? Deze verschillen per situatie. Voor een duidelijke prijsindicatie vraagt u het beste gratis offertes op maat aan.

Start gratis offerteaanvraag!

Na uw aanvraag ontvangt u maximaal 5 gratis offertes van ontruimingsbedrijven bij u uit de buurt. Vergelijk, kies en bespaar zo tot wel 40% op de kosten! Geen zorgen: uw aanvraag is volledig vrijblijvend, u zit dus nergens aan vast.

Veelgestelde vragen over woningontruiming

Hieronder vindt u de antwoorden op een paar veelgestelde vragen met betrekking tot woningontruimingen.

Wanneer een woningontruiming nodig?

Een woningontruiming wordt uitgevoerd na een overlijden, een faillissement of een verhuizing. U voert een ontruiming uit wanneer u geen tijd of energie heeft om zelf de oude woning helemaal leeg te halen en op te leveren. Een professioneel ontruimingsbedrijf kan alle vervelende klussen uit handen nemen, zoals het verwijderen van vloeren, dichten van gaten en het schoonmaken van het sanitair!

Wat is de werkwijze bij een woningontruiming?

voor een woningontruiming heeft u een afspraak met de ontruimer. Hierbij overlegt u de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden en wat er met de inboedel moet gebeuren. Op de dag van de ontruiming plaatsen de ontruimers een container bij het huis om puin direct weg te gooien. Inboedel wordt afgevoerd naar de stort of opgekocht. Als het huis leeg is vinden eventuele schoonmaakwerkzaamheden plaats.

Wanneer een ontruimingsbedrijf inschakelen?

Er zijn verschillende momenten wanneer de hulp van een vakkundige ontruimingsspecialist van pas komt. Het ontruimen van een woning is altijd veel werk, en moet vaak gebeuren in een periode dat u veel aan uw hoofd heeft. Met professionele ontruimers hoeft u zelf niets meer te doen.

De meest voorkomende reden om een woningontruimer in te schakelen is door het overlijden van een dierbare. De erfgenamen zijn dan verantwoordelijk voor het leeghalen van de woning. In een emotionele en zware periode is het ontruimen van een woning een klus die graag overgelaten wordt aan professionals.

Daarnaast is uw woning laten ontruimen ook handig wanneer u gaat emigreren. U neemt dan waarschijnlijk weinig of geen spullen uit uw huidige woning mee, waardoor het leeghalen veel tijd kost. Dit is ook het geval bij een seniorenverhuizing. Bij het verhuizen naar een seniorenkamer, kunnen vaak maar enkele meubelstukken mee. Ook een echtscheiding is een moment waarop ontruimingsbedrijven vaak worden ingeschakeld.

Wat gebeurt er met de inboedel?

U bepaalt zelf wat er met de inboedel gebeurt. De vaklui kunnen de inboedel voor u afvoeren naar de vuilstort als het niets meer waard is. Zij bieden ook aan om het tijdelijk op te slaan, dan kunt u er later nog op terugkomen. Een andere optie is de inboedel laten opkopen. De waarde van de inboedel wordt dan afgetrokken van de kosten.

Waarom een huisontruiming uitbesteden?

Een huis leeghalen is een zware klus, bovendien vaak emotioneel beladen. Zeker na een overlijden of een gedwongen verhuizing. Als de ontruiming toch zo snel mogelijk plaats moet vinden, is het slim dit uit te besteden. U bespaart uzelf veel energie én frustraties. Spullen kunt u tijdelijk laten opslaan, zo kunt u er op een later moment nog eens doorheen gaan.

Wat doet een ontruimingsbedrijf?

Woningontruimers voeren verschillende werkzaamheden uit:

  • Inboedel opruimen. U bepaalt wat er met de spullen gebeurt. U kunt ze laten verhuizen, opkopen, verkopen, opslaan, doneren of weggooien.
  • Tijdelijke opslag. Zeker bij een ontruiming na overlijden is het lastig om snel te beslissen wat er met de boedel moet gebeuren. Met een tijdelijke opslag kunt u dat later beslissen.
  • Schoonmaakwerkzaamheden. Gewoonlijk wordt uw woning bezemschoon opgeleverd, maar u kunt ook voor extra schoonmaken kiezen.
  • Herstelwerkzaamheden. Voor een meerprijs verwijderen de ontruimers ook de vloerbedekking, gordijnrails en andere onderdelen.
  • Het ontruimen van een wietplantage.
  • Een spoedontruiming, binnen 24 uur.
  • Het ontruimen van een seniorenkamer na overlijden.
  • Het ontruimen van specifieke ruimtes in huis, zoals kelders, schuren, garages en tuinen.